disco

disco

2012. március 11., vasárnap

BIBÍ ANDERSEN

Bibí Andersen (Marokkó, Tanger, 1954. február 13.) spanyol előadóművész eredeti neve: Manuel Fernández Chica. Soha nem tagadta, hogy férfiból operálták át nővé, ugyanakkor interjúiban határozottan állította, hogy minden porcikájában mindig is nőnek érezte magát. A műtétet követően hivatalos neve Bibiana Manuela Fernández Chica lett. Művészi pályáján a Bibí Andersen mellett a Bibiana Fernández nevet is használja. 1977-ben kezdett filmezni, a magyar közönség leginkább Pedro Almodóvar alkotásaiból ismerheti. Az 1980-as évek elején popénekesnőként is bemutatkozott. 2000 és 2003 között a nálánál 26 évvel fiatalabb kubai modell, Asdrúbal Ametller González volt a férje, válásuk okaként kapcsolatuk kihűlését nevezték meg. Asdrúbalt 2009-ben szexuális zaklatás miatt letartóztatták, állítólagos áldozata azonban nem tudta bizonyítani a vádakat.


KARRIERTÖRTÉNET  
A kezdetek  
Manuel Fernández Málaga városában töltötte gyermekkorát. Ahogy később elmondta, mindig is nőnek érezte magát, ennek megfelelően viselkedett. Minden vágya az volt, hogy híres előadóművész legyen. Felvette a Bibí Andersen művésznevet, és Barcelonába utazott valóra váltani az álmát. Eleinte különböző revüműsorokban lépett fel, sőt sztriptízt is vállalt, amit utólag megbánt. 1977-ben szerepet kapott Vicente Aranda Cambio de sexo című filmjében, amely egy José María nevű 17 éves fiúról szól, aki fokozatosan felismeri transzszexuális hajlamait, és végül rászánja magát arra, hogy nemet változtasson. A 17 éves fiút az Almodóvar-filmek későbbi sztárja, Victoria Abril színésznő alakította. Bibí egy transzszexuális sztriptíztáncosnőt játszott, az egyik jelenetben teljesen meztelenül mutatták. A szexuális identitás zavarairól, a társadalom tűrőképességéről és a toleranciáról szóló drámai alkotásnak jelentős visszhangja támadt, és Bibí neve rövidesen egész Spanyolországban ismertté vált. Gyakran felbukkant a spanyol médiában, megszaporodtak színpadi felkérései, növekvő népszerűségét pedig a popipar is igyekezett kihasználni.


A popsztár  
Az 1970-es évek végének egyik legnépszerűbb európai popsztárja a bársonyosan mély hangú Amanda Lear volt, akiről azt pletykálták, hogy férfiból operálták át nővé. Ezek a híresztelések valójában a diszkódíva imázsának részét képezték, ahogyan marketingfogásként értékelhetjük a cáfolatként publikált aktfotókat is. Amanda nagy népszerűségnek örvendett Spanyolországban, számos dalát spanyol nyelven is elénekelte, nem beszélve slágereinek spanyol előadók által készített feldolgozásairól. Teljesen kézenfekvő volt tehát az az ötlet, hogy Bibí Andersen legyen „a spanyol Amanda Lear”, hiszen még a hangszínük is hasonló. A hasonlóságok ellenére azonban Andersen nem énekelte el francia pályatársa egyetlen slágerét sem. 1980-ban megjelent nagylemezéről két, kifejezetten neki írt dal, a Sálvame és a Call Me Lady Champagne vált népszerűvé, elsősorban Spanyolországban. Az album kilenc dala között megtalálható még az uniszexualitásról szóló Girls Will Be Boys, illetve az I Wanna Be Loved by You is. Ez utóbbit két évtizeddel korábban Marilyn Monroe vitte sikerre, amikor elénekelte a Van, aki forrón szereti (1959) című klasszikus filmvígjátékban. (Maga a dal azonban 1928-ban íródott, eredetileg a Good Boy című musicalhez.) 1980-ban Bibít meghívták a ma már legendásnak számító nyugatnémet könnyűzenei tévéműsorba, a Musikladenbe. A széria 1980. október 9-én sugárzott 56. adásában lépett színpadra a Call Me Lady Champagne című dallal. Meglehetősen szexis öltözéket viselt, a nőies idomokhoz azonban férfias színezetű hang társult. A műsorban egyébként rajta kívül fellépett többek között a Roxy Music, a Smokie, Hazel O’Connor, a Dolly Dots, a Babe, Shakin’ Stevens, Jona Lewie és Kelly Marie is. 


A filmszínésznő  
Bibí popénekesnői karrierje végül csak rövid kitérőnek bizonyult, amiben alighanem szerepet játszott az is, hogy az 1980-as évek elején az eurodisco kiment a divatból, mellesleg Amanda Lear népszerűsége is jelentősen visszaesett. Több éves kihagyás után azonban folytatódott Bibí filmszínésznői pályafutása. 1984-ben Manuel Gutiérrez Aragón A legszebb éjszaka című alkotásában kapott szerepet, egyik partnernője ismét Victoria Abril volt. A cselekmény egy tévéfilm forgatásán játszódik számtalan félreértéssel és szerelmi bonyodalommal. Bibí saját keresztnevén szerepel a filmben, ő az, akiért a történet számos férfi szereplője epekedik, nem is biztos, hogy reménytelenül. Hasonló szerelmi komédia az Ártatlan kicsapongások (1985) is, Fernando Trueba alkotása. Ebben egy csőd szélén álló gyerekkönyvkiadó egyik tulajdonosa barátja lakását kéri kölcsön egy alkalmi légyotthoz, miközben sejtelme sincs arról, hogy felesége ugyanebből a célból viszont barátja nejétől kérte kölcsön a lakást. E filmet követően Bibít a spanyol filmművészet kiemelkedő egyénisége, Pedro Almodóvar kezdte foglalkoztatni, akinek a művei amúgy is hemzsegnek a különc figuráktól és a szélsőséges helyzetektől. Együttműködésük első állomása, a Tráiler para amantes de lo prohibido a Spanyol Televízió megrendelésére készült, eredetileg Almodóvar akkori játékfilmje, a Mit vétettem, hogy ezt érdemlem? (1985) előzetesének szánták.


A tévéfilm főhősnőjét a férje moziba viszi, hogy megnézzék az említett Almodóvar-alkotást. Kettőjük történetének bizonyos motívumai hasonlítanak a nagyfilm cselekményének egyes fordulataira. A Tráiler para amantes de lo prohibido szereplői párbeszédek helyett dalok segítségével kommunikálnak. A Soy lo prohibido című szerzeményt például hárman is eléneklik, utoljára Bibí. A sztár egy olyan nőt játszott, aki minden férfinak felkínálkozik, aki megtetszik neki. Almodóvar egyszerre kezdett foglalkozni a Matador (1986) és A vágy törvénye (1987) témájával. Eredetileg az utóbbit szerette volna elsőként megfilmesíteni, de különböző okokból a Matador valósult meg hamarabb. Bibí mindkét filmben szerepet kapott, akárcsak az Almodóvar-életmű olyan meghatározó színészei, mint például Antonio Banderas és Carmen Maura. Mindkét alkotás a szerelemről, a szenvedélyről és a bűnről szól: a Matador középpontjában egy nő és egy férfi, A vágy törvénye esetében pedig két férfi kapcsolata áll. Bibí szempontjából A vágy törvényét érdemes kiemelni. Noha ennek van egy Tina nevű transzszexuális szereplője is, Almodóvar mégsem ezt a figurát osztotta Andersenre. Szerinte ugyanis egy színésznek az az igazi kihívás, ha egyéniségétől távolabb eső személyiséget kelthet életre. Tinát Almodóvar kedvenc színésznője, Carmen Maura alakította, Bibí pedig egy olyan asszonyt játszott, aki annak idején elhagyta a kislányát egy szenvedélyes szerelem miatt, néhány év múlva azonban visszatér a gyerekért, akit Tina nevel. 


Anya és valaha elhagyott lánya szenvedéllyel, szeretettel, gyűlölettel és gyilkossággal tarkított kapcsolatáról szól a Tűsarok (1991). Andersen ebben a filmben csak egy kisebb szerepet játszott, akárcsak Almodóvar Kika (1993) című alkotásában. Filmográfiájából érdemes kiemelni még a Szél hátán (1988) című drámát is, amely ugyanazt a témát dolgozta fel, mint Ken Russell Gótika, avagy a szellem éjszakája (1986) és Ivan Passer Kísérteties nyár (1988) című filmjei. 1816 nyarán Percy Bysshe Shelley és szeretője, Mary, valamint annak unokahúga, Claire meglátogatták Lord Byront és barátját, Polidori doktort a Genfi-tó melletti villájukban. Az öt ember egymáshoz fűződő kapcsolatában végletes és végzetes érzelmek szabadultak el, amelyek Mary Shelley-t a Frankenstein, Polidorit pedig A vámpír című regényének megírásához vezették. A Szél hátán bulvártörténeti érdekessége, hogy a forgatáson ismerte meg egymást Hugh Grant és Elizabeth Hurley, az 1990-es évek egyik leghíresebb celebpárja.


A tévésztár  
Bibí 1978-tól kezdődően állandó vendége a különböző spanyol tévéshow-knak olykor mint előadóművész, máskor mint meghívott vendég vagy éppen műsorvezető. A Sábado noche, az Estress, a Coplas de verano, a Crónicas marcianas című műsorokban és az olasz Raffaella Carrà ¡Hola Raffaella! című show-jában visszatérő közreműködő volt. 2007-ben a Channel nº 4 című talkshow háziasszonyi szerepét töltötte be kilenc adáson keresztül, 2009-ben pedig a Pasapalabra és az El programa de Ana Rosa számos adásában láthatta a spanyol közönség, nem is beszélve azokról a műsorokról, amelyekben csak egyetlen alkalommal szerepelt. Az Aquí hay tomate című show 2007. április 20-án sugárzott adásában újra elénekelte a Sálvame és a Call Me Lady Champagne című slágereit. 2011-ben barátnőjével, Loles Leónnal együtt nagy sikert aratott a La gran depresión című színházi előadásban.


Nemváltoztatás
Bár egyes források szerint Bibí az 1970-es évek elején operáltatta át magát nővé, különböző spanyol weboldalak arról számolnak be, hogy a nemváltoztató műtétet csak 1991-ben végezték el rajta egy londoni klinikán. Addig a transzszexuális Bibí biológiailag és hivatalosan férfi volt. Nevét is csak a kilencvenes évek elején változtathatta meg hivatalosan: ekkor mondott le végleg a Bibí Andersen művésznévről, és lett belőle a magánéletben és a művészvilágban Bibiana Fernández. Megjelentek azonban olyan hírek is, hogy Bibí valóban az 1970-es évek elején váltott nemet, húsz évvel későbbi londoni műtétje csupán a korosodó híres nőknél szinte megszokottnak mondható szépészeti beavatkozást jelentett: ráncfelvarrás, ajakfeltöltés, mell- és fenékplasztika, zsírleszívás.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek, maxik
* 1980: Call Me Lady Champagne / Girls Will Be Boys
* 1980: Sálvame (Plug It In) / Ai-ai-ai (Esta noche quiero dormir sola)
* 1981: I Wanna Be Loved by You / Boom, Boom, Boom
* 1982: Canto / Tratame bien 

Album
* 1980: Bibí Andersen

FILMOGRÁFIA
* 1977: Cambio de sexo
* 1984: A legszebb éjszaka (La noche más hermosa) 
* 1985: Ártatlan kicsapongások (Sé infiel y no mires con quién) 
* 1985: Tráiler para amantes de lo prohibido (tévéfilm) 
* 1986: Matador
* 1987: A vágy törvénye (La ley del deseo) 
* 1988: Szél hátán (Remando al viento) 
* 1991: Las chicas de hoy en día (tévésorozat, a Las chicas de hoy en día y las exclusivas című epizódban) 
* 1991: Tűsarok (Tacones lejanos)
* 1992: Una estación de paso
* 1993: Acción mutante
* 1993: Kika
* 1994: Los ladrones van a la oficina (tévésorozat, a Las uvas de la ira című epizódban)
* 1995: La terraza de Miguel
* 1995: Vaya nochecita (tévésorozat, egy epizódban) 
* 1996: Más que amor, frenesí
* 1998: Atómica
* 1998: Señor Alcalde (tévésorozat, az El lucero del alba című epizódban) 
* 2004: 7 vidas (tévésorozat, a Bugui naigts című epizódban) 
* 2004: Rojo sangre
* 2006: Ez a ház totál gáz (Aquí no hay quien viva) (tévésorozat, az Érase un anuncio című epizódban)

VIDEÓK





Girls Will Be Boys  (csak zene!)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.